12.06.2014

Jakie ceny robót drogowych w 2 kw. 2014 r.

Michał Wałdykowski
Drugi kwartał jest zazwyczaj okresem ożywienia dla budownictwa. Z uwagi na wiele planowanych inwestycji infrastrukturalnych byliśmy ciekawi czy zmienią się ceny "na wiosnę".


Zaczynając od kruszyw, które mają wysoki udział w cenach robót drogowych (grupa szesnasta z wydawnictwa IMB) można zauważyć, że ceny kruszyw z notowań rynkowych spadają a ceny loco kopalnia rosną. Może to wynikać z nieznacznego obniżenia cen paliw a w konsekwencji kosztów transportu. Przypominamy, że ceny kruszyw zbierane od respondentów są obciążone kosztami transportu, np. kosztami transportu łamanego z kopalni na skład - a dopiero później na budowę.

Widoczny jest też wzrost cen pracy sprzętu budowlanego (wydawnictwo IRS) szczególnie w cenach wynajmu deskowań. Cena pracy maszyn takich  jak koparki, żurawie samochodowe, maszyny do budowy nawierzchni z mas bitumicznych również poszły w górę. Ciekawym faktem jest natomiast spadek cen pracy wagonów towarowych. Z badań prowadzonych cyklicznie przez SEKOCENBUD wynika też, że  wskaźniki cen robót drogowych są w tym kwartale dość stabilne i nie da się jednoznacznie określić tendencji zwyżkowej czy zniżkowej (niektóre roboty charakteryzowały się niewielkimi spadkami cen a inne wzrostami). Szczegóły można znaleźć w wydawnictwie BRZ – Biletyn cen robót ziemnych i inżynieryjnych w II kw. 2104 r.

Ten rok mimo zapowiadanej niskiej inflacji może przynieść nieoczekiwane zmiany. Nowe zapisy w umowach na roboty drogowe zapowiadane przez GDDKiA, czy podwyższenie kosztów pracy związane z walką rządu i związków zawodowych z tzw. "śmieciówkami", mogą odbić się na rynkowych cenach robót.

Autor:
mgr inż. Michał Wałdykowski
członek Zespołu autorskiego SEKOCENBUD, inspektor nadzoru.

 

Brak komentarzy
Dodaj komentarz

* - pole wymagane

*
*
*
*